Map Sensörü Arızası Çözümü Ve Kontrolleri P0105 P0106 P0107 P0108 P0109

MAP SENSÖRÜ ARIZASI ÇÖZÜMÜ VE KONTROLLERİ P0105 P0106 P0107 P0108 P0109

İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır. P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 hata kodlarının kalıcı olduğundan emin olunmalıdır. Ayrıca başka arıza kodları okunuyorsa, bu arıza kodları da dikkatle incelenmelidir, çünkü bazı durumlarda bir sensörün arızası diğer sensörlerin çalışmasını bozabilmektedir. Bu durumda neden-sonuç ilişkisi kurmak önemlidir. Diyagnostik tekniği adımlarından biri olan parametre (anlık değişken değerlerin) bilgisayar ekranından okunması işlemi yapılır. MAP sensörü çıkış sinyali ekrandan gözlenir ve motor devrine bağlı olarak sinyal değerinin değişip değişmediği gözlemlenir. Motor devri değiştikçe, sinyal değeri de değişmelidir; eğer değişmiyorsa, anormal bir değer gösteriyorsa veya hep sabit kalıyorsa, MAP sensörünün kontrol adımlarına geçilir. Kontrol işlemlerine geçmeden önce, bir önceki açıklamada belirtilen arıza kodları ve arızaların olası sebepleri göz önüne alınarak kontroller yapılmalıdır. Başlamadan önce: MAP Sensörü ve Arıza kodları P0105 P0106 P0107 P0108 P0109 konuları okunmalıdır.




Kontrol 1
MAP sensörü emme manifoldunda veya emme manifolduna giden hortum boru üzerinde bulunur. Bu sensörün kablo hattı ve soketinde şu kontroller yapılmalıdır: kopukluk, kısa devre, şasiye kaçak, erime, soyulma, yanma, yağ-kir birikintisi, soket pin uçlarında oksitlenme. Kablo ve soketler gözle kontrol edilmelidir.
Kontrol 2
Map sensörü takılı olduğu yerden çıkarılıp, sensörün sonda şeklindeki ucu gözle kontrol edilir. Deformansoyon, yağ, kurum gibi birikintiler var mı kontrol edilir. Kirliyse temizlenir.

Kontrol 3
MAP sensörlerinin soketleri ya 3 pinlidir ya da 4 pinlidir. (Pinlerin anlamları sensör çeşidine göre değişiklik gösterebilir, tüm veriler için katalog değerleri referans alınmalıdır.)



Eğer sensör soketi 4 pinliyse (uçluysa), havanın sıcaklığını da ölçüyor demektir. (Bosch MAP sensörü)
1. pin: Şasi (eksi)
2. pin: Sıcaklık sensörü
3. pin: Besleme ucu 5 volt
4. pin: Sensör voltaj çıkış ucu (sinyal çıkışı ucu)

Eğer sensör soketi 3 pinliyse sadece basınç ölçer
1. pin: Sensör voltaj çıkış ucu (sinyal çıkışı ucu)
2. pin: Şasi (eksi)
3. pin: Besleme ucu 5 volt

*Kontak kapatılır.
*MAP sensörüsoketi çıkarılır.
*Kontak açılır.
*Multimetre DC voltaj ölçüm konumuna getirilir.
*Kablo tarafındaki dişi soketteki +5 volt pin ucundan ölçüm yapılır. Multimtrenin kırmızı (+) ölçüm ucu, 5 volt besleme ucuna, multimetrenin siyah (-) ölçüm ucu ise şasiye (motorun metal kısmına) tutulur. Yaklaşık 5 volt (4,9-5,1) gerilim okunmalıdır. Eğer bu voltaj değeri okunmuyorsa tesisatın bu hattı kontrol edilir.




Kontrol 4
MAP sensörü soketi 4 pinlidir, her pin ucu izolasyonlu bir bakır tel ile ECU’ye bağlıdır. Her bir hat, kopukluk-kısa devre-şasiye kaçak yapmadan ECU’deki sokete ulaşmalı ve buradan ECU’ye bağlanmalıdır. MAP sensörü tesisatında her bir hattın bir ucu sensör tarafındaki sokette, diğer ucu ECU tarafındaki sokette bulunur. Her hattın kablo rengi (renk çifti) farklıdır. Her kablonun rengi tespit edilip takip edilerek, ECU’ye bağlı olan soketteki yeri belirlenebilir. Burada yapılması gereken kontrol, kablonun kopuk-temassız olup olmadığıdır.
*Kontak kapalı
*MAP sensörü  soketi çıkartılır.
*ECU soketi çıkartılır.
*MAPsensörüne bağlı olan dişi soketten, 5volt besleme voltajının geldiği kablo ve pic ucu tespit edilir.
*Kablo rengi takip edilerek ECU tarafındaki soketten de aynı kablonun pin ucu tespit edilir.
*Multimetre direnç ölçüm konumuna getirilir.
*Multimetrenin bir ucu, sensör tarafındaki dişi soketin ilgili pin ucuna, diğer ucuysa ECU tarafındaki dişi soketin ilgili pin ucuna tutulur.
*Ölçülen direnç değeri 1 ohm’dan az olmalıdır. Yüksek direnç veya sonsuz direnç okunuyorsa, kablo kopuk demektir.
*Yine aynı şekilde multimetre sesli konumdayken aynı işlemler yapılır, multimetre sesli ikaz vermelidir, sesli ikaz vermiyorsa kablo hattı kopuk demektir.
*Bu kontrol sensör tesisatındaki tüm kablo hatları için ayrı ayrı yapılabilir.

Not: Eğer sensörün sağlam olduğundan ve 5 volt besleme geriliminin geldiğinden ve bu kablonun sağlam olduğundan emin olunursa, bu kez ECU’nin arkasındaki erkek soketteki ilgili +5v çıkış ucu ile, yine bu soketteki ilgili eksi uç arasında voltaj ölçümü çok dikkatli ve katalog verilerine ve talimatlarına göre yapılabilir. Buradaki amaç, ECU 5 volt besleme gerilimini veriyor mu vermiyor mu bunu kontrol etmektir, eğer 5 volt gelmiyorsa, ECU arızasından söz edilebilir.

Kontrol 5
Dişi soketteki  eksi (-) uç ile şasi arasında direnç ve kopukluk kontrolü yapılır.
*MAP sensörü soketi çıkarılır.
*Multimetre direnç ölçüm konumuna getirilir.
*Multimetrenin siyah eksi ölçüm ucu dişi soketteki eksi pin ucuna tutulur; multimetrenin kırmızı (+) ucu şasiye (motorun metal bir yerine) tutulur. Ölçülen direnç 1-2 ohm civarında olmalıdır. Sonsuz direnç veya çok büyük direnç okunuyorsa, tesisatın eksi hattında kopukluk var demektir. Yine aynı şekilde ölçüm uçları tutulur, multimetre sesli konuma alınır, sesli ikaz vermelidir, sesli ikaz vermiyorsa bu hat kopuk demektir.
 (Bkz: MAP Sensörü)

Diğer Yazılar

Yorumlarınızla Katkıda Bulunun

Hiç yorum yok

Yorum Gönder