Karbon Kanister EVAP Arızası Kontrolleri Çözümü


EVAP-KARBON KANİSTER-BENZİN BUHARI EMİSYON KONTROL SİSTEMİ ÇALIŞMASININ SİSTEM (ECU) TARAFINDAN KONTROL EDİLMESİ

Benzin buharı emisyon kontrol sisteminin (EVAP sistemi) doğru ve arızasın çalışıp çalışmadığını kontrol etmek için, ECU bazı kontroller gerçekleştirir. Genel olarak aşağıda açıklanan iki yöntemle bu kontroller yapılır. Bu konuyu anlamak için önce şu konular sırasıyla okunmalıdır, Bakınız: Benzin Deposu Havalandırma Sistemi - EVAP Karbon Kanister Sistemi - Karbon Kanister OBD Arıza Kodları
Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi Kaçak Testi (Evap Sistemi Kaçak Testi)
Benzin buharı emisyon kontrol sistemi (EVAP sistemi), motor çalışmıyorken sistemde kaçak olup olmadığını kontrol eder. Bunun için motor stop edildikten birkaç saat sonra (5 saat kadar olabilir, sisteme göre değişir), benzin tamamen soğuyup, benzin buharı basıncı durağan hale gelene kadar sistem bekler. Şartlar uygun olduğunda, kanister kutusundaki vakum kaçak pompası vakum (negatif basınç) oluşturur, vakum oluşturulduğunda sistemdeki mutlak basınç ölçülür. Ölçülen bu basıncın zamanla değişmemesi gerekir, eğer ölçülen basınç değişiyorsa sistemde kaçak var demektir.



Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi Benzin Buharı Tahliye/Akış Kontrolü
Bu kontrolün iki adımı vardır. İlk adım benzin buharı tahliye işlemi gerçekleşirken her zaman yapılır. İkini kontrol ise sadece gerektiğinde yapılır.
*Motor çalışıyorken ve EVAP sisteminde benzin buharı tahliye valfi (Purge VSV) açık (ON) konumdayken, kanister basınç sensöründen gelen sinyallere göre, EVAP basıncını ölçer, bu basınç izlemesiyle benzin buharı akışını kontrol etmiş olur. Kanisterden emme manifolduna benzin buharının akışı sırasında vakum oluşması gerekir. Eğer vakum tespit edilmezse ikinci kontrole geçilir.
*EVAP sistemindeki havalandırma valfine sinyal gönderilerek, sisteme atmosferik basıncın etki etmesi sağlanır ve EVAP sistemi basıncı ölçülür. Eğer basınç değişimi tanımlı değerden daha az ise, ECU, buharı tahliye valfinin (Purge VSV) kapalı halde sıkışıp kaldığına hükmeder,  motor arıza lambasını yakar, P0441 arıza kodunu hafızaya kaydeder.

EVAP-KARBON KANİSTER-BENZİN BUHARI EMİSYON KONTROL SİSTEMİNDE YAPILAN KONTROLLER VE ARIZANIN TESPİTİ

Evap-karbon kanister-benzin buharı emisyon kontrol sisteminde arıza meydana geldiğinde bu OBD arıza kodlarından biri-birkaçı arıza hafızasına kaydedilecektir: P0440P0441 P0442 P0443 P0444 P0445 P0446 P0447 P0448 P0449 P0450 P0451 P0452 P0453P0454 P0455 P0456
*İlk yapılması gereken işlem mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını sırasıyla uygulamaktır.



*Tüm arıza kodları silindikten sonra, diyagnostik test cihazıyla EVAP sistemi kontrol menüsüne girilir ve sistemin cihaz tarafından kontrol edilmesi sağlanır (bu işlem sırasında depodaki benzin %90’dan fazla olmamaldır, fazla olursa yakıt kesme valfi depo bağlantısını kapatır). Daha sonra tekrar arıza kodları okunur. Hiçbir arıza kodu okunmuyorsa sistemin çalışması normaldir. Diyagnostik test cihazının yönergelerine göre kontroller ve arıza tespitleri yapılır.
*Diyagnostiktekniği adımları sırasıyla uygulandıktan sonra ve arıza kodları kesin olarak belirlendikten sonra, aşağıda detaylı olarak açıklanan kontrol ve testler yapılarak arıza teşhisi yapılır, gerekli onarım ve değişim işlemlerine geçilir.
*Yukarıdaki sistem kontrolleri yapıldıktan sonra tekrar “P0451 Benzin Buharı EmisyonKontrol Sistemi (EVAP), Basınç Sensörü Yanlış Sinyal DeğeriAralığı/Çalışma-Performans Arızası” okunuyorsa, kanister kutusu değiştirilir.
*”P0441 Benzin Buharı Emisyon Kontrol Sistemi (EVAP) Yanlış Tahliye Akışı”
arızası okunuyorsa, Emme manifolduyla, Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) arasındaki hortumda kaçak-arıza olabilir veya Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) valfi kapalı konumda sıkışıp kalmış olabilir.
* P0441 ve P0455 arızaları okunuyorsa sistemde büyük kaçak vardır ve Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) açık konumda sıkışıp kalmış olabilir.
*Benzin deposu kapağı kontrol edilmelidir, gevşek-iyi takılmamış/sıkılmamış, arızalanmış veya uygun olmayan yedek parçayla değiştirilmiş olabilir.

Benzin Buharı Tahliye Valfinin (Purge VSV) Arıza Kontrolünün Yapılması

Kontrol 1:
Dİiyagnostik test cihazı "aktör testi" menüsünde, kanister valfi çalıştırılarak, "çalışma testi" yapılır.Benzin Buharı Tahliye Valfi (Purge VSV) çalışırken ses duyulur, ilk olarak bu şekilde gözlem yapılabilir ve selenoid valfin çalışıp çalışmadığı görülebilir. Yine bu test yapılırken diyagnostik yazılımından, valfin konumunun ON veya OFF olduğu görülebilir. Bu kontrolün yapılışı aşağıdaki videoda gösterilmiştir: